Musikvideon

Är det bara jag som tycker att musikvideon är en viktig del av edn nuvarande musiken? Musikvideon är ju en del av musiken så sättet att se på musiken ändras beroende på hur musikvideon är (om man har sett den, förstås).
Vi tar ett exempel; Britney Spears musikvideon. Jag har många anledningar till att inte tycka om hennes musik. Jag tycker inte om melodin (om vi nu ska kalla det för melodi, för mig är det bara en massa ljud och rytmer som spelas i bakgrunden), sen så hennes sätt att sjunga, hennes röst. Det spricker här och där (jag vet att det är meningen) men det händer för ofta om inte hela tiden. Den här halvkvävda gnälliga rösten är långt ifrån min typ. Texten, de brukar inte vara så fullt meningsfulla heller. Mest sex, sex och sex. Liksom hennes musikvideor. I nästan alla musikvideor så visas hon upp mins en gång naken (nästan). Det kanske är för att det säljer bra etc, men bevisar inte det lite då att bara musiken inte räcker för att hon ska sälja, utan hon måste ta hjälp av sin kropp? Det är synd. Så för mig blir bara hela imagen ytlig och för vågat, utan någon riktig mening.
Det här är dock bara min åsikt

http://scrapetv.com/News/News%20Pages/Health/Images/britney-spears-2.jpg

Rihanna däremot tycker jag bättre om (även om jag inte tycker så mycket om hennes musik heller, men det är bara om min musiksmak). Hon har en flytande melodi i hennes låtar och hennes texter har någon sort mening i sig, ordentliga känslobeskrivninga (kanske inte i alla dock). Musikvideorna är inte heller alldeles för vågade, även om hon kanske klär upp sig utmanande. Musikvideorna utrycker attityd och känslor de med, dramatik. Det hjälper mig att tycka bättre om hennes musik.

http://www.yowazzup.com/blog/images/rihanna.jpg


Lady Gaga. Älskad och hatad. Jag skulle inte säga att jag gillar hennes musik, men hennes stil däremot. Jag tycker inte om hennes klädsmak och allt det där, men jag tycker hon är artistisk och udda. Hon visar något annat, vågar att överdriva, vara extrem. Det är sånt jag tycker väldigt mycke om. Det blir någon bild av det hela. (fast jag kan tycka att även hon kanske är lite uppmanande när det gäller en del klädsel samt moves)

http://www.collegian.psu.edu/blogs/snapcracklepop/LadyGaGaGaga.png

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0